Koncept Lesního klubu Budka
V Lesním klubu Budka podporujeme individuální růst a vývoj dětí prostřednictvím přirozeného spojení s rytmy přírody. Naše filozofie je postavena na pěti klíčových hodnotách, které nejen že definují naši pedagogickou praxi, ale také utvářejí atmosféru, ve které děti tráví své dny.
Péče o děti, prostředí a vztahy
V LK Budka je péče o děti na prvním místě. Věříme, že zdravý rozvoj dítěte je možný pouze v prostředí, které je bezpečné a pečující. To zahrnuje nejen fyzickou péči, ale také vytváření emocionálně podporujícího prostředí. Naším cílem je, aby každé dítě mělo pocit, že je přijímáno, což je základní kámen pro jejich sebevědomí a pohodu.
Navíc se zaměřujeme na péči o naše zázemí a přírodní prostředí. Děti tráví mnoho času venku, učí se o přírodních cyklech a jak pečovat o svět kolem nich. Budujeme tak vztah k přírodě.
Otevřená komunikace a bezpečná komunita
Otevřená a efektivní komunikace je klíčem k vytvoření bezpečné a podporující komunity. V LK Budka povzbuzujeme děti, aby svobodně vyjadřovaly své myšlenky a pocity. Tento přístup posiluje jejich schopnost interakce s ostatními a pomáhá při řešení konfliktů.
Naše komunita je místem, kde se každý cítí vítán. Děti, rodiče a průvodci tvoří společně prostředí, kde se všichni cítí bezpečně a respektováni. Tato atmosféra podporuje otevřenost, důvěru a spolupráci.
Přející bdělá pozornost a nehodnotící přístup
Jedním z hlavních pilířů naší pedagogiky je přístup založený na bdělé pozornosti a nehodnotícím přístupu. Každé dítě má individuální tempo a styl učení. Průvodci jsou zde, aby podporovali a povzbuzovali, nikoliv hodnotili a porovnávali.
Tento přístup umožňuje dětem být samy sebou, rozvíjet svou sebedůvěru a kreativitu bez obav z kritiky nebo neúspěchu. Vytváříme tak prostředí, kde je učení radostnou a přirozenou součástí života.
Cyklický rytmus dne a roku
Program v LK Budka je navržen tak, aby respektoval přirozené cykly dne a roku. Děti se účastní aktivit, které se mění s ročními obdobími, což jim pomáhá lépe vnímat změny v přírodě a porozumět světu kolem sebe.
Během dne se střídají činnosti volné, otevřené a řízené. Tento cyklický přístup poskytuje dětem pocit stability a řádu, přičemž podporuje jejich schopnost přizpůsobit se změnám.
Laskavost a resilience
V LK Budka učíme děti laskavosti vůči sobě i ostatním. Věříme, že empatie a soucit jsou klíčovými dovednostmi pro šťastný život. Každodenní interakce v klubu jsou příležitostí k procvičování těchto hodnot, a tím posilování sociálních vazeb.
Resilience, neboli schopnost překonávat překážky a adaptovat se na změny, je dalším důležitým aspektem naší výchovy. Podporujeme děti v tom, aby se nebály výzev a viděly chyby jako příležitosti k učení.