Náš tým

Tereza Malá

Ředitelka, průvodkyně a zakladatelka Budky

V lesních klubech působím od září 2014. Začalo to ve Spirále na Kladně, kde jsem vedla tvořivé kroužky pro maminky s dětmi a průvodcovala v LK Sojka a na jaře 2016 jsem si splnila sen a spoluzaložila Budku.

V přírodě jsem spokojená, nejraději ve společnosti Martina, Markétky a Vojty a fenky Princezny, kterou jsme adoptovali v zimě 21/22. Další mojí vášní je vzdělávání nejen pedagogické. Ráda zpívám a tančím.

Pod křídly Asociace lesních mateřských škol jsem absolvovala osm Letních škol, akreditované vzdělávání Školka blízká přírodě 2015/16, Provázet odborně a vědomě 2016/17 a  Přírodní pedagogiku 2018/19, Pohádky a divadlo v mateřské škole 2022/23. Dále jsem se zúčastnila akreditovaných kurzů Pedagogika volného času a Respektovat a být respektován. Ve šk. roce 2019/20 jsem absolvovala dílčí semináře z cyklu Cesta k dobré lesní školce od ALMŠ a Celoroční cyklus Intuitivní pedagogiky. Zúčastnila jsem se víkendového semináře Teorie typů a podruhé exkurze do lesních školek v Berlíně opět s ALMŠ. V úroku jsem ukončila tříletý kuru Rozvoj osobnosti skrze vnitřní a vnější komunikaci. A letos mám za sebou semestr Scholé pod Živou pedagogikou.

Být s dětmi, hrát si, zpívat a každý den pozorovat jaké to je, když nám něco nejde, nebo nás to nebaví a přesto to zkoušet znovu a znovu a zažít s dětmi vztek a radost z nula na sto, to se společně ve školce učíme nepřetržitě.

Tereza Stříbrná

Průvodkyně

Během svého dospělého života jsem vystřídala hodně pracovních prostředí, práci v klasické škole a speciální školce, v nezisku se zdravotně a sociálně znevýhodněnými dětmi i dospělými nebo práci asistentky pedagoga a speciální pedagožky ve svobodné škole.

Moje pracovní neposednost a hledání souladu sebe samé s hodnotami toho, co dělám mě zavály do lesního klubu Budka. Přitáhla mě touha být co nejvíc venku na čerstvém vzduchu a společně s dětmi zažívat radost z přirozeného objevování světa.

Julie Miklovičová

Průvodkyně

Všechno začalo v turistickém oddílu Žlutý kvítek Palkovice, kde jsem prožila šťastné dětství jako člen, později také jako instruktor, vedoucí a organizátor táborů. Vedla jsem zde a založila družinu pro předškolní děti. Při studiu Geografie na vysoké škole jsem vedla vědecké kroužky a připravovala programy pro děti v rodinném centru. Po vysoké škole jsem pracovala jako učitelka zeměpisu a přírodopisu na malé rodinné škole, ale tato práce mě nasměřovala zpět k předškolním dětem.

S příchodem vlastních dětí jsem se začala zajímat o alternativní pedagogické směry, prošla jsem kurzy Montessori pedagogiky a Učíme se venku. Vedla jsem klubík pro rodiče s dětmi v lesním klubu a tato skvělá zkušenost mě přivedla ke studiu Předškolní a mimoškolní pedagogiky. V pedagogice mě zajímají různá témata a jejich
spojení s lesní pedagogikou, velmi mě oslovila Tvořivá hra a téma čtenářské a prematematické gramotnosti.

Ve volném čase nejraději vyrážím na výlety se svou rodinou a velmi mě baví tyto výlety organizovat. Dále mám ráda manuální činnosti, ráda zkouším nové techniky, naposledy to bylo plstění. A v neposlední řadě se velmi ráda vzdělávám. V tom mě motivuje Sokratův
výrok „Vím, že nic nevím“.

Anička Vedlichová

Průvodkyně

Mým přáním je pracovat s dětmi v kontaktu s opravdovým světem – s lesem, vodou, sluncem i deštěm. Ráda se věnuji venkovním hrám, při kterých je hodně legrace a hudbě – mám mnohaletou zkušenost s hrou na klavír a flétnu, učím se na kytaru, ale nejraději se věnuji společnému zpívání. V oblibě mám lidové písně, tance a zvyklosti spojené s ročním cyklem přírody. Momentálně studuji na přírodovědecké fakultě v Praze geologický obor Vědy o Zemi a ráda bych objevovala dary přírody společně s dětmi. Moc se těším na vzdělávací semináře a kurzy ALMŠ, které mi příjdou zajímavé a užitečné pro práci v lesní školce. Nadchlo mne tu přátelské a přívětivé prostředí, které ve školce mé kolegyně tvoří a ve kterém se cítí všichni respektováni a přijímani.

Lucie Danielová

Asistentka průvodkyně

Již jako malá, na základní škole, jsem si velice rozuměla s mladšími dětmi. Líbila se mi jejich bezprostřednost, upřímnost, přirozenost. Bavilo mě trávit s dětmi čas, hrát si s nimi, prožívat s nimi jejich radosti i trápení. Při studiu na střední a později i vysoké škole jsem získala řadu pracovních zkušeností, mimo jiné i v administrativě, a začínala jsem si uvědomovat, že práce v kanceláři mě skutečně nenaplňuje.
Když se mi narodily mé děti, většinu času jsme spolu trávili venku na čerstvém vzduchu v přírodě, v lese. V tu chvíli jsem pochopila, jak moc je pro mne pobyt venku důležitý a jak moc mi chyběl, rozpomínala jsem se na své dětství. Přála jsem si, aby i mé děti strávily v dětství co nejvíce času venku a díky tomu, že jsem měla možnost s nimi být často na chalupě na samotě se mi to, myslím, i podařilo.
Jak děti rostly, začala jsem se více zajímat o různé postoje k jejich vzdělávání, hledala jsem alternativní přístupy, které by nám více vyhovovali, vedle svých dětí jsem se učila, co pro ně je, a co není přirozené. Dalo by se říci, že mateřská dovolená ve mně vzbudila hlubší zájem o pedagogiku z profesního hlediska, absolvovala jsem pomaturitní studium na SPŠ v Berouně obor Předškolní a mimoškolní pedagogika. Po studiu jsem však do oboru vzdělávání nenastoupila, není lehké najít takové vzdělávací zařízení, které by splnilo vaše představy a cíle.
Příležitost pracovat jako průvodkyně v lesní školce pro mne byla velkou výzvou a vlastně dětským snem, který jsem si konečně mohla splnit.
Nyní kombinuji práci v kanceláři s prací s dětmi venku v přirozením prostředí a vypadá to, že jsem konečně nalezla kompromis, který funguje.
Při práci s dětmi se ráda zabývám různými kreativními činnostmi. I ve volném čase ráda tvořím, pečuji o zahradu, poslouchám hudbu, cestuji.
Děti nás toho dokážou naučit více, než si myslíme, stačí je jen vnímat.

Johanka Vaňková

Účetnictví a administrativa

Jako dítě jsem trávila hodně času venku, na zahradě, v lese, u rybníka. Škola (střední i vysoká) a následně i práce v ekonomickém oboru mě od přírody a pobytu venku částečně odklonily, ale narození dětí a přestěhování se na vesnici mě vrátily zase tam, kde mi je a vždy bylo dobře.

V dnešní době mi přijde pobyt venku, prosté bytí v přírodě velmi důležité a k tomu se snažím vést i svoje děti. V lednu 2022 se mi naskytla příležitost pracovat jako průvodce v LK Budka a já jsem za tuto příležitost moc ráda. Momentálně studuji Předškolní a mimoškolní pedagogiku na VOŠ ve Svatém Janu pod Skalou, účastním se také různých seminářů a webinářů pod záštitou ALMŠ.

Ve svém volném čase jsem nejraději s rodinou, a to buď venku, na zahradě, v lese nebo na různých výletech. Ráda zpívám, hraji na rozličné hudební nástroje, ráda tvořím, maluji, čtu a cestuji.

V Budce vedu účetnictví a vypomáhám s administrativou a po roce a půl průvodcování jsem od září 2023 na mateřské.